vrijdag 28 februari 2014

Op weg

Anderhalf jaar geleden heb ik mijn eigen bedrijf Verhalenschat opgericht. Baan opgezegd en in het diepe gesprongen.  En het was een flitsend begin… een aantal hele leuke opdrachten binnen gehaald en zelfs in opdracht een boekje geschreven over de geschiedenis van een verzorgingshuis. Ik dacht dat alles nu zou blijven lopen, dat het vanaf dan wel vanzelf zou gaan… FOUT! Ik had geen plan voor daarna. De maanden erna heb ik nog wat kleine opdrachten gehad, maar dan hield het wel op.

Rails

Eind vorig jaar had ik geen idee meer welke kant het op moest met Verhalenschat. De klanten bleven weg en ik had zelf geen enkel idee meer hoe ik dat op moest lossen. Mijn geliefde bedrijf zat vast… vast als een fiets in een trambaan. Op dat moment had ik twee keuzes: haar plat laten rijden of haar uit de rails trekken en weer de weg op helpen. Ik koos voor dat laatste… ik wilde en kon het niet opgeven. Maar ondanks vele pogingen kreeg ik mijn bedrijf niet alleen uit de rails en de naderende deadline-tram kwam met denderende snelheid dichterbij.

Hulptroepen

Ik heb een besluit gemaakt en hulp ingeschakeld. En dat was het beste wat ik had kunnen doen. Ik heb een afspraak gemaakt bij het Ondernemershuis in Nieuw West.  Deze mensen hebben mij zo goed geholpen! Ik had een gesprek met een ondernemersadviseur die met hele goede en praktische adviezen kwam. Een van de belangrijkste adviezen was tevens een van de pijnlijkste… Om je te kunnen focussen, moet je prioriteiten stellen. En prioriteiten stellen, betekent dingen loslaten die niet meer werken of dingen tijdelijk op een laag pitje zetten. De belangrijkste prioriteit krijgt voorrang en al het andere moet daar voor wijken, hoeveel je daar ook van houdt. Kill your darlings noemen ze dat. Iets wat ik ook ken uit het schrijven. Als een onderdeel niet werkt in een tekst, moet het weg.

Keuzes

Ik was in schok… Hoezo keuzes maken? Ik wilde alles en wel nu meteen! En ik ben er altijd vanuit gegaan dat ik dat ook kon. Maar dat je het kan, wil niet zeggen dat het ook het beste is. Maar goed, ik heb mijn eigenwijsheid aan de kant gezet en het advies opgevolgd. Ik heb een aantal dingen losgelaten die meer kostten dan dat ze opleverden. En ik heb een aantal dingen naar een ander tijdstip verplaatst. Het was een pijnlijk proces, maar tegelijk gaf mij dit ook ruimte, zowel in mijn hoofd als in mijn agenda. En wat bleek… het werkte!  Ik heb nu meer energie en focus om mij te concentreren op de dingen die ik graag wil. Extra bijkomstigheid: die dingen gaan dus nu ook veel beter! Verhalenschat is nu weer op weg om het bedrijf te worden dat ik voor ogen had.
In mijn komende blogs zal ik meer vertellen over mijn avonturen tijdens de hierop volgende ondernemerstraining


Vragen of hulp bij Ondernemerschap? Neem contact op met een Ondernemershuis in de buurt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten