maandag 24 februari 2014

Inspiratie

Inspiratie is voor mij als schrijfster onmisbaar. Maar zo nu en dan zit je wel eens vast... vast in je gedachtestroom, vast in je denkwijze. Je zit naar je computerscherm te staren en... niks! Geen letter komt er op papier, geen goed idee komt eruit. En hoe harder je na gaat denken, hoe lastiger het wordt. Herkenbaar? Voor mij in ieder geval wel! Ik noem dat "Mijn hoofd zit vol" en dan is er letterlijk geen ruimte meer voor iets anders.

Opruimen

Dan zit er dus nog maar 1 ding op en dat is ruimte maken. En bij mij werkt dat het beste door even iets totaal anders te gaan doen. Meestal maar tien minuutjes... computer uit, telefoon op stil, een muziekje op... of een tijdschrift lezen. En wat ook nog wel eens wil helpen... iets nuttigs doen waar je niet direct je hersenen bij nodig hebt. Ik heb al tal van geniale ingevingen gekregen tijdens het opvouwen van de was of het opruimen van de ijskast. Een opgeruimde kast, een opgeruimd hoofd... dat principe.

Dwalen

Maar soms is de situatie ernstiger en is mijn hoofd zo vol dat 10 minuten niet genoeg is en ook de was opvouwen niet volstaat. En dan doe ik maar 1 ding het liefst. Walk it off! Naar buiten en dan heerlijk dwalen door de stad. Ik zoek dan bewust niet de standaard plekken op, maar juist de plekken die enigszins nieuw zijn. Gewoon ergens beginnen met lopen en kijken waar je uitkomt. Sla een willekeurige straat in, stap zomaar op een tram, of ga eens een gebouw binnen waar je nog nooit bent geweest. En als een stad zich perfect leent voor het dwalen ter inspiratie, dan is het wel mijn stad Amsterdam! En ik ben echt niet de enige hoor... Ramses deed het, schrijvers deden het en kunstenaars deden het. Voor hen allemaal diende de stad als inspiratie.

Inspiratie

Terwijl ik op zoek ben naar mooie nieuwe locaties voor mijn rondleidingen, doen vooral mijn ogen en voeten het werk en krijgt mijn hoofd rust. Even niet nadenken, maar je zintuigen het werk laten doen. En meestal gebeurt het dat ik opeens een inval van inspiratie krijg door iets wat ik zie, meemaak of hoor. Gelukkig heb ik (natuurlijk :)) altijd een notitieboekje bij me om de inval op te kunnen schrijven en te bewaren tot ik weer achter mijn laptop zit. Dus mocht je in Amsterdam iemand op een hoekje druk zien schrijven in een boekje. Stoor mij dan niet, het zou zomaar kunnen dat ik mijn inspiratie weer gevonden heb. 

3 opmerkingen:

  1. Wat een geweldige leuke blog heb e zeer van genoten, lijkt wel of ik zelf onderdeel van het verhaal was geworden. Kan niet wachten om het vervolg te lezen.
    Veel succes hiermee xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk Angelique, je hebt een mooie schrijfstijl! Complimenten!

    BeantwoordenVerwijderen