vrijdag 21 maart 2014

Langs oude huisjes

Langs oude huisjes... dat is eigenlijk wat ik doe tijdens mijn werk... of het nou onderzoek is of een rondleiding. Maar soms is een die oude huisjes van mij, dat wil zeggen van mijn voorouders. Het is zo mooi om voor een eeuwenoud huis te staan en je in te beelden hoe de mensen daar leefden. Dat gevoel wilde ik delen....


Voorpret

Het mooiste aan dit onderzoek is dat ik als eerste weet wat er gaat gebeuren. Ik krijg de locaties onder ogen. ik zie als eerste de oude foto's die iets vertellen over de woonomstandigheden. En in gedachten zie ik al de reacties voor me. Het voelt alsof je een cadeautje voor iemand inpakt, waar van je vanaf het begin weet dat ze het fantastisch gaan vinden. En ik mag erbij zijn als ze het open maken.


Tastbaar

en de mensen die tot nu toe met mij mee gegaan zijn, waren enthousiast en ontroerd tegelijk. Er is niks mooiers dan mensen tastbare resultaten te geven van hun verleden. Als ze oog in oog staan met een huisje van voorouders en zij aangeven dat dit plek voor hen nooit meer hetzelfde zou zijn. Op dat moment heb ik hun kijk op de wereld veranderd. een plek heeft betekenis gekregen en zij voelen zich verbonden met hun plek in de geschiedenis. Dat moment... daar doe ik het voor!


Hier-woonden-zij tour

Ik heb dit omgezet in de hier-woonden-zij tour. Mensen kunnen bij mij een aanvraag doen voor stamboomonderzoek. En ik verdiep mij dan in de locaties in Amsterdam. En vooral de verhalen erachter. Hoe was het om in 1880 in de Jordaan te wonen? Of in een afgekeurde woning?  En dan komt het allermooiste... met al deze informatie stippel ik een route uit en dan gaan we! Op jacht naar oude huisjes om geschiedenis tot leven te brengen. Tastbaarder dan een huis wordt het niet...


1 opmerking:

  1. Ja precies zoals je het schrijft is het, dat gevoel van een kadootje krijgen en uitpakkentoen
    ik met je mee ging op de hiet woonden ze tour gewoon geweldig ben ook zeker van plan nog eens met je mee te gaan maar dan op een tour langs de oude huizen van de voorouders van mijn vader
    Kan haast niet wachten tot je onderzoek naar deze mensen is afgerond en we op tour gaan.

    BeantwoordenVerwijderen