donderdag 27 maart 2014

Belang(rijke) Geschiedenis

Vandaag heb ik mij een beetje verdiept in het verhaal van Kenau. Mooi verhaal hoor, ze versloeg met haar leger de Spanjaarden door ze bijna letterlijk over de stadsmuur van Haarlem te gooien. En heel belangrijk ook natuurlijk. Hoe anders was de geschiedenis namelijk verlopen als Kenau niet gedaan had wat ze wel gedaan heeft?

Groots en meeslepend

En dat is vaak wat er gebeurt... De acties van mensen veranderen de loop van de geschiedenis. En dan nog het liefst bij grote gebeurtenissen. De verhalen zijn groots en meeslepend, de daden heldhaftig... standbeelden worden opgericht en straten worden vernoemd. En terecht! Die mensen hebben zich ingezet voor ons land, onze vrijheid en onze rechten. Kenau, Aletta en alle anderen... Hun daden hebben ervoor gezorgd dat wij nu het leven kunnen leiden zoals wij dat willen. En het is goed om daarbij stil te staan.

Persoonlijke geschiedenis

Maar.... ik ben ervan overtuigd dat geschiedenis helemaal niet altijd groots en meeslepend moet zijn om een impact te hebben.  Tijdens mijn werk realiseer ik mij meer dan ooit hoe belangrijk de persoonlijke geschiedenis is. Neem nou de verhalen over mijn grootouders. Mijn ene grootmoeder ging tijdens de hongerwinter lopend (!) op voedseltocht van Amsterdam naar Friesland. Daar ontmoette zij mijn grootvader. Mijn andere grootvader vluchtte als jong jongetje na de bombardementen op Arnhem naar Amsterdam en... ontmoette daar een paar jaar later mijn grootmoeder. De loop van de geschiedenis beïnvloedde hun persoonlijke geschiedenis. En daarmee de mijne...

Belangrijk

Als de oorlog mijn grootouders niet op de vlucht gejaagd had, hadden ze hun latere partners nooit ontmoet. Dan waren mijn ouders nooit geboren en had ik hier zeker niet gezeten om deze blog te schrijven. Mijn grootouders hebben geen enkele grote en meeslepende rol gespeeld in de geschiedenis. Zij waren een onderdeel. Maar  wel een heel belangrijk onderdeel. En voor mij een net zo belangrijk onderdeel als mijn bovengenoemde heldinnen. Zonder de ene groep had ik nooit kunnen doen wat ik nu doe en zonder de anderen was ik hier niet eens geweest. En daarom is geschiedenis belangrijk :)

2 opmerkingen:

  1. Jee Angelique wat een prachtige verwoording van het woord geschiedenis en terwijl ik je blog lees realiseer ik mezelf hoe waar het is dat je eigen geschiedenis je levensloop beinvloed bedankt weer voor deze mooie blog.

    BeantwoordenVerwijderen