donderdag 18 mei 2017

Verhalenschatkist

Begin deze maand kondigde ik het al... Verhalenschat kwam terug van eigenlijk nooit weg geweest. Maar er zou wel het nodige veranderen. Daar ben ik in de tussentijd bijzonder druk mee bezig geweest. Nu volgt de onthulling, in ieder geval een soort van...

Verhalenschat is ongeveer een jaar undercover geweest, sluimerend op de achtergrond. Ik heb een geweldige sabbatical gehad en daarna ongelooflijk hard gesolliciteerd. Om er vervolgens achter iets te komen wat ik eigenlijk allang wist, je zou verwachten dat ik slimmer was. Ik ben erachter gekomen dat mensen het meeste aan mij hebben, en dat ik het meest gelukkig wordt, als ik doe waar ik goed in ben. Daar waar passie en talent samen komen. En wat was dat? Onderzoek doen, dingen ontdekken en dat delen met mensen. Ik word zo ongelooflijk blij als ik nieuwe ontdekkingen doe, zoals erachter komen dat de voorouders toch echt uit Zuid-Europa komen of toevalligheden als voorouders van de ene kant in dezelfde straat hebben gewoond als voorouders van de andere kant. Natuurlijk kan ik dan niet wachten om dat met mensen te delen. Zo weet ik ook wat ik op deze manier voor mensen kan betekenen. Ik kreeg een verzoek van een ouder iemand die wilde weten wat er met de winkel van zijn oom en tante gebeurd was tijdens en na de oorlog. Als ik daar dan antwoord op kan geven, dan weet ik dat ik iemands leven een klein stukje lichter gemaakt heb.

Dat is het dus... eruit halen wat er in zit en naar boven trekken wat heel lang verborgen heeft gezeten. Daar komt mijn passie voor geschiedenis vandaan. En dat is heel toevallig ook nog eens precies waar mijn talenten liggen. Dus dat is wat we gaan doen. Graven naar verborgen verhalen, mysteries ontrafelen en kennis delen door die verhalen naar buiten te brengen. Binding met het heden door het belang van de geschiedenis. En wie weet, misschien creƫren we nog een nieuwe visie voor de toekomst. Hoe gaan we dat nou precies doen? We waren daar natuurlijk al een beetje mee begonnen door de blogs van Verborgen Amsterdam en de bijbehorende rondleidingen, maar we gaan nog verder. We doen onderzoek en natuurlijk niet alleen voor onszelf, maar juist ook voor jullie! Schakel ons in voor het doen van historisch onderzoek en/of stamboomonderzoek of voor hulp en advies daarbij. Maar omdat ik ook graag verhalen deel, kunnen jullie mij ook inhuren voor het geven van gastlessen en lezingen. Ik kom graag op scholen of bij bedrijven vertellen over specifieke historische onderwerpen die voor hen van belang zijn. Of denk aan een combinatie van dingen; zo heb ik eens onderzoek gecombineerd met een rondleiding langs huizen van familieleden en voorouders. Dat is natuurlijk ook enig als cadeautje! Samen ontdekken welke schat aan verhalen er verborgen ligt.

Het heeft allemaal wel wat weg van schatgraven. Daarom ook een iets nieuwe naam: De Verhalenschatkist. Verhalenschat blijft de bedrijfsnaam, maar de Verhalenschatkist staat symbool voor de nieuwe/vernieuwde activiteiten en focus van het bedrijf. Er is een gloednieuwe website. Maar de komende weken zijn wij nog in ontwikkeling en in de testfase. Mijn volgers zullen dat gauw genoeg meekrijgen. In juni, als Verhalenschat precies 5 jaar bestaat, gaan wij definitief live!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten